Casus 1 Overgewicht & Hoge bloeddruk


Begin situatie, een vrouw van in de 50 heeft een BMI (Body mass index) van 26,2.  Er is sprake van een paar kilo teveel. Drie kilo minder zou al een gezond gewicht zijn. Ze is in 2020 zelf al wat kilo’s afgevallen door regelmatiger te gaan eten. Haar bloeddruk is gemiddeld 160-105. Dit is veel te hoog en zou reden zijn voor medicatie via de huisarts. Ze heeft dit met huisarts besproken en afgesproken om drie maanden met een gezonde leefstijl te proberen de bloeddruk omlaag te krijgen. Lukt dit niet dan zal ze zich alsnog  naar de huisarts gaan voor medicatie. Via de huisarts volgt later deze week een bloed- en urineonderzoek. Zodoende is er een mooi en duidelijk overzicht van de problemen. En mogelijk te hoog cholesterol. Meer hierover volgende week. Ze heeft de afgelopen jaren veel narigheid en stress gehad in haar leven.

Doel, ons doel is om de bloeddruk lager te krijgen. Liefst onder de 140-95 en in gedurende dit traject van 13 weken om 5 kilo te verliezen. De BMI zou, met 5 kilo lichter, 24,7 zijn.

Plan van aanpak, het definitieve plan, maken we nadat de urine- bloeduitslag bekend  is. In het verleden zijn er ook cholesterolproblemen geweest. Bij hart- en vaatproblemen is een mediterraans dieet meestal effectief. Daarom starten we daar ook mee. Koolhydraten mogen hierbij wel, maar dan alleen de volkoren en meergranen koolhydraten. Veel groene bladgroentes, geen vlees, geen kip en 2 x per week vis. Ongebrande noten mogen dagelijks 1 portie, fruit mag maar liefst zoveel mogelijk blauw en rood fruit. Geen kaas, geen melk, geen ei en geen boter. Beperkt yoghurt, alcohol (liefst dan rode wijn) en koffie. Dagelijks wandelen, bewegen of sporten en mediteren om de stress te verlagen. Verder adviseer ik een goede multi vitamine en mineralensupplement en een kruidenmiddel tegen de hoge bloeddruk en stress.

Reactie van cliënt op plan van aanpak, mediteren doe ik dagelijks via een app (om in slaap te vallen.) Alcohol drink ik weinig en kan ik zodoende makkelijk laten staan. Koffie zal ik gaan minderen en dat ga ik missen, zo ook de kaas! Eet bijna dagelijks een of twee bruine boterhammen  met roomboter en kaas. Ik eet vaak vegetarisch en dan blijft er weinig broodbeleg over en ik ben gek op kaas. Bewegen kan zeker nog wel wat meer worden. Mede door de Corona en nu zeker met de lockdown, beweeg ik steeds minder. De sportschool ben ik tijdens de eerste lockdown maart 2020 mee gestopt. Zou dit weer gaan oppakken na de Covid-19 maar ik begrijp dat ik nu al  meer moet gaan bewegen. Ik heb in het verleden eerder medicijnen voor de hoge bloeddruk gebruikt, maar kreeg last van vervelende bijwerkingen. Hoge bloeddruk zit bij mijn vaderskant in de familie en niets doen is nu geen optie meer. Dus ik ben gemotiveerd om aan de slag te gaan op een natuurlijke manier.

Liefs Barbara.