Geen excuus, beweeg.


Alhoewel ik geen sportdeskundige ben, adviseer ik je dringend om dagelijks te bewegen. Juist ook tijdens de coronacrisis en gedeeltelijke lockdown. Beweging is absoluut noodzakelijk omdat je anders spierkracht kwijt kunt raken, doordat je minder beweegt dan anders. Je wordt dan sneller slap en als je nog een gevecht met een dodelijk virus aan moet gaan, is een slap lichaam, geen optie. Geen excuus! Ga bewegen.

Sportscholen dicht?
YouTube staat vol met gratis sport-, yoga-, zumba- en pilateslessen. Dagelijks sporten/bewegen is niet alleen nu maar altijd een must! Jarenlang had ik veel excuses om maar vooral niet te sporten en ook veel van mijn cliƫnten en cursisten in de afslankgroepen hadden allerlei redenen en argumenten om niet te sporten. Als je iets niet wilt, dan doe je geen moeite om om een oplossing te vinden. Wil je iets wel? Dan zoek je net zolang naar een oplossing tot je een oplossing hebt.

Mindset
Alles valt of staat met je mindset. Zoek voor jezelf een goede reden om te sporten. Alleen afvallen is saai en motiveert je misschien niet voldoende. Ik heb al jaren rug- en heupklachten. Hierdoor ervaar ik beperkingen in mijn doen en laten en heb ik vaak pijn. Niet bewegen verslechterd mijn klachten dus mijn motivatie om dagelijks te bewegen is vooral om zo soepel mogelijk te blijven. Natuurlijk is het mooi meegenomen om wat gewicht kwijt te raken en wat meer spierkracht op te bouwen. Ook voor mijn geest is bewegen heerlijk. Het ontspant en geeft een voldaan gevoel. Afvallen is niet mijn eerste prioriteit, zo gezond mogelijk oud worden is dat wel. Ik heb een jaar in een rolstoel gezeten vanwege die rugklachten en bekkeninstabiliteit. Dat was vreselijk met twee jonge kinderen. Dat wil ik nooit meer. De voorspelling was ooit dat ik mogelijk op latere leeftijd weer meer klachten zou krijgen. Ik doe mijn best om dat zolang mogelijk uit te stellen. Ik fiets zoveel mogelijk (geen auto hebben, heeft zo zijn voordelen). Ik wandel een aantal keren per week. Heb een crosstrainer boven staan die ik wekelijks gebruik en ik doe een Zumba dansje en pilatusoefeningen op Youtube. Doe je mee?

Wat is jouw motivatie om te (gaan) sporten?
Deel het hieronder in de reacties. Of heb je een leuke tip om te bewegen?

Liefs Barbara

Dank voor het delen šŸ™‚